Klachtenregeling Meld- en adviespunt zorg & overlast Brabant noord oost
We vinden het belangrijk dat iedereen tevreden is over de zorg die wij bieden. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over het contact tussen jou en het Meld- en adviespunt zorg & overlast Brabant noord oost (hierna: Meldpunt). Dit horen we dan ook graag van je terug, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. Hieronder staat stap voor stap wat je kunt doen als je een klacht hebt.
Stap 1: Indienen van de klacht
Onderling gesprek
In de praktijk blijkt dat het samen bespreken van een vervelende situatie of klacht in de meeste gevallen leidt tot een snelle en goede oplossing. We geven dan ook de voorkeur aan het bespreken van de situatie met de betreffende Meldpuntmedewerker(s).
Heeft het gesprek niet tot een goede oplossing geleid? Dan kun je de klacht bespreken met de manager van de afdeling. Om contact te krijgen met de manager stuur je een e-mail naar info@verdihuis.nl.
Wil je niet eerst in gesprek met het Verdihuis? Dan is het ook mogelijk om direct naar de onafhankelijk klachtfunctionaris te gaan.
Hulp van een cliëntvertrouwenspersoon:
Vind je het lastig om het gesprek te voeren? Dan kun je de hulp inroepen van de cliëntvertrouwenspersoon van het Verdihuis. Haar naam is Anny Driessen; zij is bereikbaar op telefoonnummer 06 – 27 57 09 97 of per e-mail via a.driessen@hetlsr.nl. Zij luistert naar je, helpt je je klacht duidelijk te maken en kan je ondersteunen bij het gesprek.
Klachtenfunctionaris inschakelen:
Als je na de gesprekken nog steeds niet tevreden bent, kun je de klacht indienen bij de onafhankelijk klachtenfunctionaris van het Verdihuis. Haar naam is Marit van Ewijk en zij is werkzaam bij het Landelijk Steunpunt (Mede)Zeggenschap (LSR). Samen met jou zal zij zoeken naar een passende oplossing.
Marit is te bereiken op telefoonnummer 06 11 53 76 01 of per mail op m.vanewijk@hetlsr.nl
Stap 2: Bevestiging van ontvangst
Je ontvangt binnen 5 werkdagen een bevestiging dat je klacht is ontvangen.
Stap 3: Onderzoek en behandeling
Je gaat in gesprek met de onafhankelijk klachtfunctionaris over je klacht. De klachtenfunctionaris onderzoekt de klacht om tot een goede oplossing te komen.
Binnen 6 weken ontvang je een (schriftelijke) reactie met de uitkomst en eventuele aanbevelingen voor de organisatie.
Registratie en leren van klachten
Alle documenten over de klacht worden één jaar bewaard bij de kwaliteitsmedewerker. Dit is nodig om te registreren welke verbeteringen zijn gedaan en om een jaarverslag op te kunnen stellen. De klachten worden vervolgens jaarlijks (anoniem) in een verslag verwerkt.
De organisatie neemt aan de hand van dit verslag verbetermaatregelen om de zorgprocessen te verbeteren.
Hoe zit het met de geheimhouding en registratie?
Voor alle betrokkenen bij een klachtenprocedure geldt een geheimhoudingsplicht met betrekking tot de vertrouwelijkheid van de gegevens die bij de behandeling van de klacht gebruikt zijn. De klachten worden geregistreerd en jaarlijks (anoniem) in een verslag verwerkt. De klager/klaagster heeft te allen tijde recht op inzage in zijn/haar eigen klachtdossier.
Zijn er kosten aan verbonden?
Er zijn geen kosten verbonden aan de interne of externe procedure. Eventuele reiskosten komen voor uw eigen rekening.